lördag 14 juli 2012


Via Dolorosa

Jag är nu inne på dag 24 efter operationen. Operationen blev besvärlig eftersom blodkärlen och den existerande vävnaden var så strålskadad. När man skulle ansluta nya kärl så fick man skapa en ny kärlbädd. Tog 21 timmar i stället för beräknade 6-7.
                                                                          Dagen efter


Efter några dagar fick jag väldiga besvär med mitt vä ben. Sprängvärk och det ville inte lyda, Man fick lossa på det man sytt och situationen förbättrades marginellt. Medförde att hudtransplantation var nödvändig vilket gjordes 28/6.


                      Inför operationen fick jag SPA-behandling av systrarna Madelaine och Josefine

Urologiska ironier.

Vid operationen fick jag en s k ryggbedövning. Fördelen med detta är att man inte behöver sövas så djupt. Man kan i princip ligga o titta på. Dock fungerar ej blåsan, och vanligtvis får man en KAD. (Googla) En dylik ska man helst undvika då den ger infektioner och annat elände. Min unge narkosläkare gick dock på linjen RIK (Googla) Häri hade han ju naturligtvis mitt fulla stöd, efter åratal med krånglande katetrar på patienter i alla åldrar.
Jag kom så till uppvaket där erfarna systrar uppmärksammat att jag ej hade KAD. Man ”scannar” och finner 1000 ml i blåsan. Tappningskateter och riklikt med bedövningsgel, allt gick som en dans. Jag skulle dock övervakas 6 timmar till och flyttades till et annat uppvak.
Den nya systern började så småningom leta efter en ev KAD-påse men fann ingen. Ny scanning åter 1000 trängande mililitrar. Den är gången var inte RIK-handhavandet lika gott, om man säger. Vattnet som ska göra katetern hal hade hamnat någon annan stans och i stället hade syster med viss spontanitet försett katetern med ett gel som jag aldrig tidigare sett (tror mig ha sett de flesta) Det trängde på bra och jag tänkte att det är nog bästa jag tar över här. Har aldrig gjort det själv förut men jag tänkte att något har jag väl lärt mig på alla middagar med AstraTech. Öppnar förpackningen som man ska, oj Ch 14 verkar väldigt grovt när man ska föra in den på sig självt. Gick i alla fall bra nästan hela vägen. Alla män har en trång passage på vägen och med 1000 ml i blåsan är det trångt oavsett ålder. Kom så småningom ända in och skön avslappnad känsla kunde upplevas. OBS, anser fortfarande att RIK ska väljas före KAD.

Jag har fått en fantastisk vård av professionell personal, som gjort allt för att jag ska må bra. Har hittills legat på A16A ÖNH-avdelning, men nu flyttats till E13 som är en plastikkirurgisk avdelning. Vistelsen på E 13 blev inte så lång. Är nu på Rehab Station Stockholm Även det All Inclusive

Jakten på minst 90 grader

Det som gäller nu är att mobilisera. Först ska jag kunna stå på mitt vänstra ben. Det spränger och gör ont så inihvte. Sedan ska vinkeln mellan foten och benet komma upp i minst 90 grader för att inte foten ska släpa i golvet. Det blir en kamp om varje centimeter.
                                           Får hjälp att pressa foten uppåt av syster Line.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar