torsdag 14 juni 2012

Inskrivning

Nu börjar förberedelserna på allvar. Inskrivning på A16B KS. Genomgång av vad som ska hända. Svara på frågor om mitt allmäntillstånd. Provtagning, träffa narkosläkaren. Han redogjorde för sövningsprocessen. Vanligtvis sövs man ju och sedan tar man över andningen, man stoppar ner ett rör i halsen. Men, eftersom jag gapar så djävla dåligt så får dom inte in röret utan får söva mig genom näsan. Jag lär ju knappast märka nåt av det.När jag väl somnat så öppnar dom ett hål på halsen (tracheostomi) så jag ska kunna andas när allt svullnar igen i munnen efter operationen.
Därefter EKG.


"Sen tog dom sånt där djävla SKF på me" (Lars Ekborg)





"Mitt" kirurgteam.
Dr Anders ÖNH, gjorde min första operation och följt upp min cancer i 5 år och slutligen "frikänt" mig. Dr Daniel, tandläkare/käkkirurg. Dr Martin, plastikkirurg

För att skapa en ny käke behövs det material. Detta får man genom att kapa av fibula (kan man Googla på). Men för att benet ska överleva som underkäke måste man ocksa ta med några blodkärl. Man säger att man kan vara utan fibula, "benet man inte behöver", så vi får väl tro på det. Benet, blodkälen och, tror jag, en bit av huden, opereras fram av plastikkirurgen
Blodkärlrn ansluts till blodkärl på halsen, detta görs av ÖNH-läkaren, sedan "snickrar" käkäkkirurgen till en käke av benet och sätter fast den. Ett finlir som tar c:a 6 tim.


Har mötts av proffessionalism och empati och kände mig på något sätt lättad när jag lämnade avdelningen på eftermiddagen. Måndag 18/6 läggs jag in och 19/6 ska jag opereras. För detta håller jag alla tummar och pepprar på allt trä

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar